18 juli 2013

O'boy, what a day!

Det är precis det som Musse Pigg yttrar när han vaknat och konstaterar att vädret är optimalt för en tur med husvagnen i det där klassiska inslaget i Kalle Ankas julafton.
Bild lånad från internet
Idag vaknade jag som vanligt alldeles för sent (eftersom jag inte kunnat somna i natt). Men vädret var underbart och stora planer föddes i huvudet. Dock tog det som vanligt en jäkla tid att komma i väg.



Jag började med att ta min "fulcykel" till Karstorpsjön för att simma. Har inte simmat i denna sjön tidigare, trots att den ligger nära och bra. Att stå på stranden och byta om till våtdräkt brukar få folk att titta konstigt, men de flesta blir faktiskt nyfikna och vissa kommer fram och vill prata. Så även idag; allt i från en medelålders man till en mamma med två barn. Jag bjuder på mig själv och tar mig tid att prata med dem. Jag tjänar inget på att sticka näsan i vädret och låtsas vara proffs ;-)

"Fulcykeln", eller stålhingsten som den också kallas, är en Crescent Freke. (Foto privat)

Simningen gick bra. Kom ganska snabbt in i rytmen. Simmade rakt över sjön till lilla udden, sedan innanför ön där gässen bor och så tillbaka till badplatsen. Glömde starta klockan direkt vid start, men jag bedömer att det blev ca 1450m. Vattnet var ganska varmt, framförallt vid ytan. Siktdjupet är bara ca 50cm; inte för att vattnet är grumligt utanför att det är en humussjö. Vattnet kändes rent och fräsch. Här ska jag simma oftare!
Detta är sjön jag simmade över. Jag startade vid badplatsen som ligger längst bort i bilden och vände vid den platsen som fotot är taget. (Foto privat)
Jag nöjde mig med ett varv runt sjön. Efter att jag klivit upp, fått av mig våtdräkten, pratat lite mer och fått på mig löparkläderna, så var det dags för lite återhämtningsjogg för att mjuka upp benen efter gårdagens långpass. Det blev ett förlängt varv runt sjön. Bara 3,5km, mitt kortaste pass på länge, men det var befriande skönt. Letade upp så mycket "singeltrack" jag kunde hitta. Här blev benen väldigt pigga. Ute på promenadstigen kändes de lite tröttare, men inte alls sega. Och det bästa av allt; knät kändes inte alls!
Åh vad jag går igång på dessa stigarna (Foto privat)
In i spenaten (Foto privat)
Men ibland får man nöja sig med promenadstigarna. (Foto privat)
Premiärsprang ett par Brooks Pure Grit. Har haft dem ganska länge, men bara gått i dem. Gillar egentligen inte färgen... Hur som helst så fungerade de bra att springa med; tillräckligt flexibla för att mina fötter ska vara glada, stabil plattform för terränglöpning, bra sula, bra dämpning för hårdare underlag. Det enda jag är lite tveksam till är att hälgreppet, dvs passformen över hälen, var inte så tight som jag vill ha det när jag springer i terräng, men jag ska testa att byta till ett par andra skosnören så att jag kan snöra dem lite bättre. Om de bara hade varit lite snyggare...
Fula skor, eller vad tycker du? (Foto privat)
Sedan var det dags att cykla hem och få i mig lite mat; svampomelett, och till efterrätt blev det färska hallon :o)

Men ingen vila, ingen ro. Bara att ställa om klockan till att registrera cykling istället, och fram med kolfiberhingsten. En liten cykelrunda i den tidiga kvällningen skulle man väl hinna med. Cyklade bort mot Tidavad.
Min rosa-pimpade cykel. Märk att drycken i flaskorna också är rosa :o) (Foto privat)
Det var traktor race i Rör. Funderade på att titta, men kom fram till att det kanske inte var så cykelsko-vänligt...
Traktor race

Cyklade istället hem via Fjället. Det blev till sist 53km. Ganska blåsigt och svagt uppför... Kändes lite lätt i benen. Men när man cyklar mitt i den svenska sommaren så spelar det mindre roll. Dofterna av lindblomma, jasmin och klöverängar tar jag med mig och plockar fram till vintern.
Fota mig själv när jag springer brukar jag ju göra, men detta är första gången jag fotar mig själv när jag cyklar. Gick ju bra. (Foto privat)
En riktig njutardag. Blev inte särskilt långa träningspass, men det var ju en återhämtningsdag. Ikväll måste jag väl ändå somna tidigt. Imorgon får jag sätta i gång lite seriös träning. Eller inte ;-)

Vad har du gjort idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar