28 november 2013

Recension Pearl Izumi E:Motion N1 Trail & Road

Nu behöver inte Alice vänta längre, för här kommer den utlovade recensionen!
 
I somras köpte jag skor från ett, för mig, nytt skomärke; Pearl Izumi. Innan hade jag mest förknippat märket med cykelkläder. Skorna jag skaffade var ur deras Project E:Motion-serie. För mig har dessa skorna varit utmärkta distansskor, och två av mina ultror i år har sprungits i just dessa.
 
Jag och mina Pearlor efter Sthlm Ultra.

Vad handlar då Project E:Motion om? Deras idé är "dynamic off-set". Titta på filmen här för att få en uppfattning om vad det handlar om.



E:Motion kommer i flera olika modeller. De är indelade i tre kategorier; Road, Trail och Tri. Sedan är respektive kategori indelad utifrån löparens specifika behov:
N1 = neutral racing (Road, Trail, Tri)
N2 = neutral training (Road, Trail, Tri)
M2/3 = mid foot pronation stability (Trail)
H3 = rear foot pronation stability (Road)

Självklart finns det dam- och herrmodeller, och de kommer i fräscha färger.



Så många olika modeller innebär att det finns skor för alla sorters löpstilar och behov. Här har vi en tillverkare som vågar marknadsföra sig med att även skapa innovativa skor för hällöpare.




Ovanstående var ju tillverkarens marknadsföring, så nu följer mina erfarenheter. Och sulle du bli intresserad så finns här några återförsäljare: Addnature; Cyclecomponents; Runners Store; Sportamore; Millet Sport


E:Motion N1 Trail

Detta är den lättaste trailskon i Project E:Motion. Den väger ca 250 gram, så det är inte den lättaste skon på marknaden. Den marknadsförs att ha 1-4mm drop, men jag skulle snarare säga att den känns som en 6mm-dropsko. "Förvirringen" i drop är just det dynamiska off-set, där sulan förändras under steget.


Pearl Izumi E:Motion N1 Trail 


Det är en s.k. trailsko och yttersulan har ett ganska bra grepp , även på våta underlag. Det är inte mitt förstahandsval på små tekniska stigar eller i leriga förhållanden, men i lite snällare terräng och där man måste springa långa sträckor på grus och asfalt så är dessa verkligen optimal. Framförallt på de längre passen.

Skon är väldigt smidig och ganska flexibel i sulan. Ovandelen är mjuk och följsam utan sömmar som kan skava. När jag sprang Stockholm Ultra så var skorna nya och jag hade jag bara sprungit i skorna en kort runda dagen innan (för att hämta nummerlappen). Trots det fick jag varken några blåsor eller andra problem under mina 50km. Ett ganska bra betyg tycker jag.

Jag använder dessa skorna mest när underlaget är blandat; asfalt, grus, promenadstråk och mindre stigar. Där är de riktigt sköna. Det dynamiska off-set ger faktiskt ett kännbart frånskjut och ett bra driv i steget. Dämpningen under framfoten är också skön under de längre passen, och isolerar fint när det är lite kallare. Skon är gjord för att passa för både mellanfots- och hällöpare. Som vanligt ska väl tilläggas att jag trivs med minimalistiska skor samt att jag är en framfots/mellanfotslöpare.

Jag har också sprungit med dem längs Billingeleden på de tekniska småstigarna. Jag föredrar skor som gör att jag kommer nära marken samt med litet drop när jag springer terräng. E:Motion N1 Trail upplevde jag dock som lite för höga p.g.a den ändå relativt tjocka sulan.

Pearl Izumi E:Motion N1 Trail efter Stockholm Ultra

De medföljande skosnörena, med små knölar på, gör det lite svårt att snöra åt skon tillräckligt för att jag ska uppleva att den sitter fast ordenligt. Därför bytte jag till samma snabbsnörning som Salomon har på sina skor. Mycket bättre.

Materialet som utgör ovansidan av skon är visserligen väldigt skön, men det torkar också väldigt långsamt. Inget som påverkar löpningen, men om man sprungit med dem i regn på kvällen så får man räkna med att de fortfarande kan vara fuktiga på morgonen.

På hela taget en mycket trevlig sko, och jag rekommenderar den helhjärtat till dig som har ett blandat löpsteg och springer blandade distanser i blandad terräng. Vill du ha lite mer sko under foten rekommenderar jag N2 Trail istället.

Pearl Izumi E:Motion N2 Trail

 

E:Motion N1 Road

Detta är den lättaste landsvägsskon i Project E:Motion. Den väger ca 215 gram och är alltså lite lättare än trailskon. Vad gäller drop så är det motsvarande E:Motion N1 Trail.



Pearl Izumi E:Motion N1 Road


På det hela taget så påminner N1 Road och N1 Trail mycket om varandra. Trail har en lite tightare passform, medan Road ger foten mer utrymme. Ovandelen på Road är också ytterligare lite mjukare och följsammare, utan att för den delen kännas sladdrig. Precis som för Trail så tar materialet lång tid på sig för att torka.

Skon är nog gjord för de snabbare passen, men för mig är det en perfekt sko för långpass eller ultra. Jag sprang i dessa under Borås 6h, i strilande regn. Jag fick faktiskt en blåsa på lilltån, men annars inte som helst problem. Denna gången hade jag faktiskt sprungit ett långpass i dem innan. Skon är precis så mjuk och följsam som jag vill att en landsvägssko ska vara. Den gynnar ett ljudlöst steg. Och om vaderna börjar bli trötta är det inga problem att landa på hälen ett tag.

Pearli Izumi E:Motion N1 Road under Borås 6h. (Foto Bob Johansson)

Yttersulan är slät och gjord för asfalt, och har därför inget som helst grepp i lera. Greppet på våt asfalt var det däremot inga problem med. Jag har bara sprungit drygt 10 mil med skorna så jag kan inte svara på hur skorna slits med tiden, men än så länge är de som nya.

På hela taget en mycket trevlig sko, och jag rekommenderar den helhjärtat till dig som är lätt på foten och vill ha ett lätt sko för långa eller korta pass på asfalt. Om du vill ha lite mer dämpning och drop skulle jag rekommendera N2 Road.

Pearl Izumi E:Motion N2 Road










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar