05 december 2013

Kunde det varit flaskans fel?

Under stora delar av hösten har jag haft migränliknande huvudvärk. Inte sådan där huvudvärk som man kan få efter en stressig dag på jobbet, utan jag har vaknat med huvudvärk. Jag gillar verkligen inte att behöva börja dagen med Treo eller migränpiller...

Jag har trott att det berott på sängen, så jag har testat att lägga mog med huvudet i fotändan istället, jag har lagt mig på golvet, jag har bytt kudde osv. Men det har inte blivit någon förbättring.

Jag har druckit vatten, resorb, kamomill-te osv för att säkerställa att huvudvärken inte består av vätskebrist. Jag funderade på om allt berodde på den torra inomhusmiljön. Jag har gått på massage och kört avslappning. Men ingenting verkade hjälpa.


När jag har varit hemma i Skövde har det däremot oftast känts bra, men där har jag en mycket hårdare säng och det är kallt i sovrummet.

Jag har ofta drabbats av migränliknande huvudvärk i samband med mens, men inte så ofta vid andra tidpunkter. Så när huvudvärken sitter i (till och från) under nästan två månader så börjar man undra... Jag är mindre benägen ett drabbas när jag springer mycket, men när huvudet dunkar funkar det inte att springa, och så är jag inne i en ond cirkel med allt mindre löpning och allt mer huvudvärk.

Så till slut började jag analysera lite djupare. Det var strax efter Lidingöloppet som besvären började på allvar. Vad hände då? Jag fick en vattenflaska, som jag sedan har använt för att dricka vatten under natten. Kunde det vara flaskans fel???

Är det denna flaskan som har förstört min sömn och välmående den senaste tiden?
"Boost Your Run" är i så fall väldigt missvisande...


Jag testade att ha ett glas med vatten bredvid sängen istället, och redan morgonen därefter vaknade jag med ett "friskt" huvud. Kunde det verkligen vara så enkelt? Har jag lidit på grund av en flaskjävel?!? När jag senare samma dag läste denna artikeln Forskare varnar för plastflaskor blev jag allt mer övertygad. Bisfenol A kan orsaka hormonförändringar, och just hormonsvängningar är det som orsakar migrän i samband med menstruationer.

Hade jag hittat lösningen, eller var det bara en engångsföreteelse? Nästa morgon vaknade jag också utan huvudvärk. Jag sov så gott så att jag faktiskt försov mig (så det blev ingen morgonlöpning på grund av det...)!

Nu har jag BPA-sanerat så gott det går. Jag har en vattenflaska från Nalgene istället. Jag har nu vaknat fyra mornar i sträck utan huvudvärk. Jag har faktiskt istället sovit så hårt att jag knappt märkt att väckarklockan ringt, och därför har jag vaknat för sent för att hinna med min morgonlöpning. Det verkar som att kroppen har en massa sömn att ta igen.

Jag hoppas nu att den positiva trenden håller i sig. Och att jag kommer igång med löpningen på allvar igen. Jag har 389 km kvar att springa i år...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar