07 juni 2015

Pilgrimsvandring: Skara-Varnhem

Förra sommaren hade jag tänkt att springa och vandra längs Skaraborgs pilgrimsleder, men som ni som följer mig vet så kom sommarens planera av sig... Så nu när jag ändå inte kan springa så är det dags att börja beta av lite vandringar.

Skara domkyrka

Några kilometer längs denna cykelbanan...

En plats för vila...
Pilgrim Skaraborg består av uppmärkta leder från Falköping till Forshem vid Kinnekulle. Det finns även en gren från Gudhem till Kungslena och vidare till Hjo. Jag jag letat efter någon bra karta, men det bästa jag har hittat är en bok "Pilgrimsvandra i Skaraborg" som jag köpte för 100 kr på Turistbyrån.





Jag har sedan tidigare både gått, sprungit och cyklat Elins led mellan Skövde och Varnhem, så idag tog jag bussen till Skara och gick till Varnhem. Ca 20 km. Egentligen ska man väl pilgrimsvandra TILL domkyrkan i Skara, men jag valde det motsatta. Och därmed fick jag vinden mestadels i ryggen. Skönt med tanke på hur det blåste idag...



Jag fick snurra runt ett tag i Skara centrum innan jag hittade ledmarkeringarna. Stundtals var märkningen överlag lite bristande, men fel hamnade jag aldrig. Det gäller att lita på intuitionen. Kartskisserna i boken var bara till begränsad hjälp. De fösta ca 7 km gick på asfalt, bla en cykelbana på den gamla banvallen mellan Axvall och Skara. Liiite tråkigt efter några kilometer...


Nu är det mest korna som gör exercis på heden


Axevalla hus

Men efter jag passerat Finnatorp gick leden in på Axvalla elljusspår och Vingängarna. Sedan vidare förbi Axevalla hed. Jag gjorde en avstickare till Axevalla hus. Sedan gick leden över Ökulls ängar fram till Varnhem. Väldigt vackert.




Skrämde upp några pilgrimsvandrare...

Pilgrimsvandring handlar om yttre och inre vandring. Man behöver inte vara religiös för att uppskatta en stund i stillhet tillsammans med sig själv.

Dödisgrop, men just denna kallas "Revbensknäckargropen"


Men just kombinationen med den yttre och inre vandringen bidrog nog till att jag kände mig mer harmonisk när jag traskade in i Varnhem och Klosterkaféet. Jag hade vandrat i rask takt med glada ben. Drygt 20 km på under 4 timmar. Det är ju snabbare än snigeltempot vi brukar ha när vi springer i terräng!



Det var kul att upptäcka nya stigar. Vart bär det av nästa gång tro??? Det måste bara finnas fika vid slutmålet!



2 kommentarer:

  1. "Revbensknäckargrop".... *fniss* ;-)
    Hojta om du kommer lite närmare neråt dessa krokar. Jag kanske traskar med dig (om du vill). :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa! Alingsåsskogarna måste jag få se!

      Radera