28 juli 2015

Göta Kanal

De senaste veckorna har jag gått väldigt mycket i skogen och efter gårdagens vandring i Tiveden så kände jag mig faktiskt tillfälligt mätt på skogsstigar. Därför tog jag idag bussen till Sjötorp norr om Mariestad. Det är här som Göta Kanal börjar, eller slutar. Sedan följde jag den gamla dragvägen till Töreboda, knappt 2 mil och 16 slussar längre bort.

Lugnt och stilla idag

Vädret lovade lätt regn och solglimtar, och måttlig vind. Jag var lite orolig att kanalen skulle vara helt tom pga vädret, men jag träffade på ganska många båtar, och ännu fler cyklister.

Första slussen i Sjötorp. På andra sidan ligger Vänern






Göta Kanal är riktigt imponerande och har utsetts till "Årtusendets svenska byggnadsverk". Den byggdes mellan 1810 och 1832 på initiativ av bla Baltzar von Platen. Den sträcker sig 190 km mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern, varav 87 km är grävd och sprängd. 58 000 indelta soldater från 16 olika regementen arbetade med grävningen. En mindre del av arbetsstyrkan bestod av ryska desertörer som frivilligt hade anslutit sig och privata arbetare. De gjorde tillsammans 7 miljoner dagsverken med kanalen. Ett dagsverke varade 12 timmar.



Hmmm, är det inte tåget som bör se upp så det inte hamnar i kanalen...

Lyrestad



Finns det sjöodjur i Vättern? Åtminstone enligt miniatyren av Göta kanal som finns i Norrkvarn

Större än så här får båtarna inte vara. Inte många centimeters marginal...

Första fikat i Norrkvarn







Andra fikat i Hajstorp




Även om man inte direkt kan kalla det trail att gå eller springa längs kanalen så var det en riktigt trevlig upplevelse. Vacker omgivning och kul att titta på alla slussarna, och båtarna i dem. Här kommer jag att gå och springa fler gånger.


1 kommentar:

  1. När vi sprang en november helg så var det garanterat folktomt samt stängt på alla fik. rätt mysigt iof men mindre glass.och ständigt motvind

    SvaraRadera