25 juli 2015

Äntligen Billingen

Jag har varit otrogen! Jag har inte vandrat längs Billingeleden på västra sidan berget sedan i maj! Under semestern har jag flirtat med andra leder och områden för att se om gräset är grönare på andra sidan, men efter dagens vandring, trots regnet, är jag åter övertygad om att jag bor vid världens vackraste berg.

Den klassiska vägvisaren vid Högsböla ängar

Jag vandrade, i förd kängor, hemifrån, genom Rhododendrondalen, över Ryds ängar, förbi Vallersjön och Gråmur och vidare till Bergs socken. Hos Cecilias Trädgårdscafé bakom kyrkan i Berg tog jag en mycket god, och ekologisk, fika. Regnet höll sig undan tills jag hade fikat klart. Där fick jag också en liten pratstund med Jeanette, innan jag vandrade vidare mot Silverfallen, över Melldala och Högsböla ängar, bort till Sotaliden. Och där var jag i lagom tid för att hinna med bussen hem igen. En välgörande vandring på närmare 7 timmar, inklusive alla många och långa stopp.

Rhododendrondalen





Säga vad man vill om sommaren, men det är grönt och frodigt i skogen

Dags för en liten rast



Vem bor här?

Milsvid utsikt


Brant utför från Gråmur


Sommardoft!


Bergs kyrka

Inspirerande chokladkaka

Det regnar! Vilken tur att det växer paraplyer

Nolberget i fjärran, en nabbe på Billingen

För inte så längesedan stod ramslöken stolt i blom. Nu har den lagt sig att vila, tills nästa vår.

Korna har mycket att göra för att hålla landskapet öppet

Vackra Högsböla ängar

2 kommentarer:

  1. Ja, Billingen är supervackert! Njut av dina hemmatrakter.
    Själv längtar jag till nästa gång. :-)

    Kram M

    SvaraRadera