16 november 2013

Utvärdering av min blogg

Nu är det tre månader sedan jag startade min blogg här, och därför borde det vara dags för lite utvärdering. Vi börjar med statistik.

Sedan starten:
* 4 465 har besökt bloggen
* Jag har skrivit 24 inlägg
* Jag har fått 101 kommentarer, varav ca hälften är mina egna svar på era kommentarer.
* 186 har tittat på sidan "Om mig"
* 491 har läst inlägget"Statusuppdateringar med precision". På andra plats kommer "Den omöjlige cyklisten" med 400, och trea är "Race report Borås 6h" med 319.
* Jag har tre följare på Bloglovin.

Det är framförallt inlägg som jag har delat på Facebook som får många läsare. Responsen på jogg.se finns inte med i statistiken.
 
Om ovanstående siffror är mycket eller lite vet jag inte, men jag tycker att det är jättekul att några överhuvudtaget har hittat min blogg, och jag vet att jag har några trogna följare.

 
Mitt mål med bloggen är att dela med mig och inspirera, och jag tror att jag är på rätt väg. De inläggen som jag fått mest positiv respons på är de som jag taggar Inspiration och Race report. Feedback som att någon sitter och längtar efter att jag ska sticka ut på långpass bara för att jag ska skriva ett fotoreportage är verkligen uppmuntrande. Eller en kompis vars reaktion på att jag skulle springa Borås 6h inte var att önska mig lycka till utan frågan om jag skulle skriva en sedan där rolig race report efteråt. Sådana kommentarer gör det hela mödan värt.

 
Jag använder ju inte min blogg för att publicera statusuppdateringar om vad jag gör på dagarna, utan jag försker ha ett budskap i det jag skriver. Dock har jag märkt att budskapet många gånger missuppfattas. Särskilt tydligt blev det i inlägget "Statusuppdateringar med precision". Mitt budskap, eller reflektion, var över att så många var så detaljerade (angav exakt antal meter eller sekunder) när de la upp sin genomförda träning på t.ex. facebook och om de försökte sig på PB vid varje träningspas, men det uppfattades av många att jag ifrågasatte att man skrev om sin träning, eller att jag tyckte att man inte skulle vara stolt över de lopp man genomfört (genom att träna i sin lopp-tröja).

Jag tror att anledningen till att man misstolkar är att man helt enkelt inte tar sig tid att läsa, utan "hugger" på det man tror att det handlar om. Jag vet att mina inlägg ibland kan vara långa, och jag försöker lätta upp dem med bilder, men jag kommer att fortsätta skriva länga inlägg med reflektioner och budskap. För de som tar sig tid att läsa kanske jag sedan kan föra en konstruktiv diskussion med.



Jag har funderat lite på om jag skulle göra den till en sluten blogg, som bara inbjudna kan läsa, och hur man i så fall skulle kunna utveckla bloggen. Vad tror ni?

 
Jag gjorde ett försök att få lite feedback på bloggen när jag startade den, men responsen var obefintlig. Jag gör ett nytt försök. Skriv gärna en kommentar om vad du tycker, om det är något du vill se mer av, eller något du vill se mindre av.

4 kommentarer:

  1. Jag kan inte säga att jag vill ha något mindre av din blogg...Jag gillar dina race rapporter väldigt mycket även när du lägger ut tips på olika grejer tex vid vinterlöpning...Hade velat ha mer recessioner på grejer du använder då jag tycker att du alltid ger en bra bild och man förstår vad du menar......Jag är en följare helt klart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hoffsan :)
      Vad gäller recensioner så har jag några på gång...

      Radera
  2. Följer regelbundet vad du skriver i bloggen - rapporterna från träningsturerna med foton har blivit något av favoritinspiration för mig. Sen tror jag vi kan se öga-mot-öga beträffande en hel del annat...men kanske skulle det lika gärna kunna bli blixtar och dunder...vilket ju är spännande ;)
    Jag önskar - fortsätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Peter :) Blixtrar och dunder, ojoj, kan det bli så illa ;-)

      Radera