01 januari 2014

Årets första långpass

Hade egentligen inte tänkt göra något inlägg av dagens runda. Det var en helt normal tur i skogen. Men för mitt eget minne så är det väl lika bra att dokumentera dagens erfarenheter.

Var betydligt piggare i morse när jag satte mig på tunnelbanan. Hade fått några timmars sömn när väl raketskjutandet hade upphört. En kille gjorde tummen upp åt mig, men tyckte jag var ganska konstig som sprang på nyårsdags morgon.

Tog pendeltåget till Hemfosa. En plats jag inte visste om att den existerade. Några hussamlingar och sedan var det slut på byn... Gick längs vägen fram till Sörmlandsleden för att mjuka upp kroppen lite och få upp värmen. Småkyligt ute.

Och så kom jag fram till leden etapp 5:3 och kunde börja springa. Första 5 km var fina, men väldigt blöta. Sedan blev det ca 8 km lättsprunget, men mycket väg. Lite tråkigt, men jag passade på att göra lite tempohöjningar. Kändes bra. Sista ca 4 km fram till Paradiset var fin teknisk stig varvat med rejält blöta partier. Etapp 5:3 bör nog springas under lite torrare förhållanden.

Det hade börjat blåsa lite och jag var faktiskt lite frusen när jag kom fram till Paradiset. Satte mig i vindskyddet för att få bäst lä. Åt några energikakor jag hittade i ryggsäcken. Var ganska hungrig. Blev snabbt kall så det var bäst att börja röra på sig igen. Behöll min varma jacka på ett tag tills jag fått upp värmen i kropp och händer.

Nu var jag inne på etapp 5, som var känd terräng. Men trots det kände jag inte igen mig så väldigt mycket. Kan ju förklaras med att jag i förrgår mest sprang och tittade på Jannes rumpa ;-) Det stora fotbadet kom jag iallafall ihåg. Vattnet var lika kallt idag.

När jag närmade mig Rudan visade klockan på drygt 28 km, så jag tog mig en liten extra runda. Totalt loggade jag idag årets första långpass på 31 km. Det kan man väl vara nöjd med. Ganska seg i benen mot slutet, men det kan ju ha sin förklaring i att jag sedan annandag jul har sprungit 144 km, och majoriteten i terräng.

Just nu känns 25-30 km som ett lagom terrängpass. Det tar nästan hela den ljusa delen av dagen, om med tanke på kylan så känns det också lagom. Men till våren vill jag att ett lagom pass i terräng ka vara runt 35-40 km. Jag längtar efter värmen, vårblommor och fågelsång. Men först ska vi uthärda vintern...

Nu följer en bildkavalkad från dagen. God fortsättning på 2014!

Någon som varit här?


Här startar etapp 5:3

Blöt, grön, mjuk skog. Mysigt.

Rastskydd vid Transjön

Vacker hällmarksterräng med den lysande vita renlaven

Skönt med en bänk när man vill vila benen en stund.

På en sådan här stig ville benen bara springa på och öka farten

Men efter att varit i mitt flow en stund insåg jag att de orangea markeringarna lyste med sin frånvaro. Bara att vända och springa tillbaka, en ganska lång bit visade det sig. Jaja, jag njöt så länge det varade.

Mycket spång

Ljuvlig stig

Kargt

Var ju tvungen att bestiga Tornberget 111möh

Utsikt från Tornberget

Välkommen till Paradiset, men idag var det kallt

Kvarglömd? Jag klarade mig iallafall. Tolkar det som att jag varken ser ut som ett svin eller en älg.

Stilla. Ödsligt. Min väg till framgång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar