22 mars 2014

Att resa

Vad är skillnaden mellan att resa och att transportera sig? För mig är det att resa när resan är en del av målet. Transportera sig är det när målet är att komma fram.

Att våga följa ett spår och se vart det bär

På senare år har jag främst transporterat mig runt om i Sverige och i världen, men när jag var lite yngre reste jag ofta till fjällen för att vandra. Jag minns känslan när jag satt på järnvägsstationen och väntade på tåget. Jag kände mig fylld av förväntan och lugn. Förväntan inför de upplevelser och äventyr som väntade, och lugn inför de friktioner som skulle uppträda, eftersom de skulle vara en del av resan och förhöja äventyret.

Idag återupplevde jag den känslan. Jag har väckt längtan efter att resa mot ett okänt mål.

Utsikt över Lapporten

Denna vecka har jag varit i Övre Norrland med skolan. En rolig och givande vecka i taktikens och operationskonstens tecken. Att vi hade fantastiskt väder gjorde ju inte upplevelsen sämre.

Varje natt drömde jag om tåg. Jag drömde att jag kapade ett lok, att en kollega körde ett godståg och att jag själv bara åkte tåg. Vad innebar dessa drömmarna? Var de något slags tecken?

Kalix Älv

På fredagen åkte vi till Kiruna flygplats för att ta flyget hem. När vi klivit ombord meddelades att man hittat en död fågel i ena motorn och att en tekniker måste titta på det innan man kunde lyfta. Teknikern franns i Stockholm och skulle kunna vara i Kiruna vid 17-tiden.

Jag började fundera på hur mina drömmar hängde ihop med detta. Var det meningen att jag skulle åka tåg hem? Jag undersökte hur nattågen gick, och ett skulle gå 15.46. Skulle jag ta det? Skulle det visa sig att flyget var OK? Eller skulle det behöva repareras? Skulle vi bli kvar i Kiruna hela natten?

Kiruna i morgonljus

Tåget skulle vara framme i Stockholm vid 9-tiden på lördag morgon. Jag hade inga tider att passa, ingen som väntade på mig, och ingen jag längtade efter. Sova skulle jag ju ändå göra. Jag ska troligen åka upp till Kiruna i sommar, och då hade det varit bra att veta var den nya järnvägsstationen ligger och hur nattågen ser ut nuförtiden. Och jag gillar ju att uppleva nya saker, och att resa med tåg.

Ljusa utsikter

Sagt och gjort; jag kastade mig ut i det okända och bokade en tågbiljett. Jag fick hjälp med att fixa en taxi och att lasta av mitt bagage. Jag tog farväl av mina kollegor och hoppades att de skulle få komma hem till sina familjer. Sedan påbörjade jag mitt eget lilla äventyr.

Utsikt från Kiruna järnvägsstation

Jag ska inte redogöra för drygt 17 timmars tågresa, men jag delade kupé med en meterolog, som jag pratade med hela kvällen. Jag stod så länge det var ljust och tittade ut över landskapet med snöiga myrar, björk och tall. Jag läste. Jag sov otroligt gott, vaggad av tåget, tills jag vaknade av soluppgången. Jag låg kvar och tittade hur ett allt mer snöfattigt landskap gled förbi. Jag åt frukost i restaurangvagnen i lugn och ro med våren som utsikt. Jag pratade med ett äldre par från Älvsbyn. Jag njöt.

Jag vågade gripa tillfället i flykten. Det ångrar jag inte. Var det meningen att jag skulle få inspiration inför semesterplaneringen? Var det meningen att jag skulle minnas känslan av att resa?

Resan är målet

2 kommentarer:

  1. Tänkte självklart fråga varför teknikern skulle titta på den döda fågeln. Men kommer fram till att "den" och "det" är skillnaden :-)

    SvaraRadera