Att springa igenom hela vintern har jag gjort tidigare, och jag har hittat lösningar på hur jag ska klä mig för att inte frysa eller svettas. Mina tips kan ni se i de tre blogginläggen Att klä sig i höst och vinter, del 1-3. Men att cykla i alla väder ställer lite andra krav har jag märkt.
Så här såg jag ut på eftermiddagens runda. Varmt och skönt. |
Det kommer nog att bli flera delar på detta cykel-tema också. Jag börjar med "Strax över nollan" eftersom det är detta väder jag just nu har erfarenhet av. Allteftersom vintern gå kommer jag förhoppningsvis att skaffa mig mer erfarenhet som jag kan dela med mig av. Jag gissar att det kommer att handla om minusgrader, snö, is, slask, landsväg och terräng. Jag tror nog att det mest kommer att handla om kläder och annan utrustning, och inte om cyklingsteknik på vinterväglag eller vård av cykeln. Om det är någon som har bra tips på det senare är du välkommen att gästblogga.
Det första många oftast tänker på är halt underlag och behovet av dubbdäck. Jag har dubbdäck till två av cyklarna, men inte lagt på dem eftersom det ännu inte har frusit på här. De gånger det varit minusgrader så har vägbanorna varit torra. Ett inlägg om dubbdäck kommer sannolikt längre fram i vinter.
Matchat hjälm, buff och jacka. |
Generellt
Det som främst skiljer cyklingen från löpningen är farten, och därmed fartvinden. Detta tycker jag är viktigast att skydda sig emot, och då inte enbart bål och ben, utan också huvud, hals, händer, vrister och fötter. Med andra ord hela framsidan av kroppen.
Att cykla landsväg innebär oftast för mig en lägre ansträngningsnivå än löpning. Däremot är jag i regel ute kanske dubbelt så länge. Just på grund av fartvinden upplever jag inte att jag blir så svettig, men när jag byter om efteråt så kan jag, beroende på hur jag klätt mig, vara väldigt svettig. Detta är något jag vill undvika eftersom svett och väta snabbt kyler kroppen om jag måste stanna pga punktering eller någon annan anledning. Så resonerar jag även när jag springer långpass.
Hmmm... |
Hur mycket och var man fryser är väldigt individuellt och därför går det inte att rekommendera vad någon annan ska klä på sig. Yttre faktorer såsom temperatur, vind, fuktighet påverkar precis som inre faktorer som ansträngningsgrad, förmåga att bränna energi (där värme är en restprodukt), hur utvilad man är och vad man har ätit. Vid löpning och skidåkning brukar det heta att man är rätt klädd om man fryser lite innan man börjar löpa, men vid cykling är risken att man bara fortsätter att frysa. Jag brukar snarare säga att jag ska känna mig lagom varm när jag kommer ut med cykeln, för sedan kommer fartvinden och värmegenerering pga ansträngning ta ut varandra i stort sett. Men som sagt; det är individuellt.
Det finns många lösningar beroende på vilka behov man har, och vilken utrustning som redan finns i garderoben. Jag tänkte visa hur jag klär mig för att cykla landsväg och terräng i torrt väder och regn när temperaturen ligger runt nollan. Sedan kommer jag ge lite tips på accessoarerna som gör turen varm och mer bekväm.
Det finns inget dåligt väder. |
Cykelkläder kan i stort sett se ut hur som helst, beroende på tycke, smak och plånbok. Jag gillar tighta, snygga och funktionella kläder. Jag betalar hellre en slant extra för en cykeljacka som uppfyller de krav jag har, än att jag skaffar en som är en kompromiss som jag ändå inte blir nöjd med. En kombinerad regn, vind och värmande jacka är en kompromiss eftersom den visserligen är vattentät, men kommer att bli för tät och varm när det inte regnar. Jag föredrar att använda en vindtät varm jacka när det är torrt ute, och sedan komplettera med en regnjacka. Men det är bara hur jag resonerar.
Någon minusgrad, men inte fryser jag för det. |
Det finns många olika märken som tillverkar cykelkläder. Mina favoriter är Gore Bikewear, Castelli och Sportful. Ja, de är ganska exklusiva och dyrare, men man får vad man betalar för. Och surfar man runt på nätet kan man komma över bra erbjudanden och rabatter. Ett billigare märke som jag också gillar, särskilt deras cykelbyxor, är Wiggles eget märke dhb. Prisvärt!
Överkroppen
Understa lagret skall hålla dig torr och undvika skav. Grunden är sportbh och undertröja. Syntet eller merinoull är en smaksak. Jag föredrar syntet om jag vet att jag kommer att bli svettig (vid tex landsvägscykling), men merino om jag vet att tempot kommer att växla mycket och jag kommer att stå still ibland (vid tex utflykter med MTB). Merinoull isolerar bättre än syntet när den blir blöt, men syntet torkar snabbare av kroppsvärmen.
Nästa lager skall hålla dig lagom varm, men är det inte så kallt så behövs inte lagret. Jag väljer en tröja i fleece, ullfrotté eller powerstretch. Jag vill ha den ganska tight, att den går ner över höfterna och att ärmarna är tillräckligt långa.
För en tur när det är runt nollan och lite blåsigt. Första lagret: Undertröja i ullfrotté. Triathlon-shorts. Väldigt bleka ben... |
Eventuellt kan jag välja en tröja med vindskydd fram, eller att komplettera med en vindtät väst. Jag har testat att ha en vindtät undertröja som innersta lager, men det gjorde mig bara dyngsvettig. Därför vill jag ha det vindtäta lagret lite längre ut.
Yttersta lagret skall skydda dig mot elementen. Så länge det inte regnar tycker jag att vindskyddet är det viktigaste. Jag föredrar en jacka i ett windstopper/softshell-material eftersom jag tycker att det ger bra vindskydd samtidigt som det ventilerar ut överskottsvärme och fukt. Och så fladdrar det inte!
Nästa lager: Tjock tröja från MoreMiles. Vindtäta cykelbyxor från dhb. |
När jag cyklar landsväg vill jag att jackan ska vara tight och ha fickor i ryggen där jag kan förvara telefon, nycklar, energi etc. För MTB behöver inte jackan vara lika tight, utan ska främst vara varm och funktionell, och tåla lite lera.
Som jag skrev ovan så använder jag regnjacka först när det regnar. För att den ska göra sitt jobb att hålla mig torr så behöver den, förutom att vara vattentät, ha tillräckligt långa ärmar och ärmslut som går att dra åt, gå upp ordentligt i nacken och gå ner över rumpan. En bekväm cykeljacka ska vara skuren så att den är bekväm när man sitter i cykelställning, dvs den stramar inte över ryggen och är inte för pösig över bröst och mage så att det kommer in vind den vägen.
Yttre lager: Mössa och buff. Vindtät jacka och handskar från Gore Bikewear. |
Benen
Jag har funderat länge på det bästa sättet att hålla benen varma. Jag har alltid cykelbyxor med padding närmast huden om jag cykeltränar, alltså INGA TROSOR! Att ha tyg och sömmar närmst underlivet kan lätt orsaka friktion och skav om man cyklar länge eller om man blir blöt. Inte trevligt...
Jag gillar också att använda bibs (hängslebyxor) istället för midjebyxor eftersom jag tycker att de är bekvämare och bättre skyddar mot drag. Och så tycker jag att det är väldigt obehagligt att ha något som trycker mot magen när jag cyklar. Det känns som om det begränsar både andning och blodcirkulation.
Redo för busväder. Vindtät balaklava samt regnjacka från Gore Bilkewear. Vattentäta handskar från Sealskin. Regnbyxor från Altura. |
Jag har fyra olika lösningar för att hålla benen varma och torra:
1. Om man har ett par cykelbyxor med korta ben är det bara att dra på ett par långa löpartights eller vindtäta byxor. Blir det kallare kompletteras det med långkalsonger.
2. Om man har ett par långa cykelbyxor, kanske lite flossade, kan de behöva kompletteras med ytterligare ett vindtätt lager. Då kan man dra på sig ett par vindtäta löpartights eller ett par vindbyxor över.
För en tur på landsvägen i ca +5 grader Undertröjor från Craft. Flossade cykelbyxor från dhb. |
3. Om man har ett par vindtäta och regnresistenta cykelbyxor med padding så är dessa sällan fodrade och kan behöva kompletteras om kvicksilvret kryper under nollan. Drar man ett par tights över tappar man ju den vattenavstötande effekten. Tar man på sig ett par långkalsonger så har man inte paddingen mot huden. Därför har jag valt att använda mina triathlonshorts, vilka har en tunn padding, närmast kroppen, sedan långkalsonger och sist cykelbyxorna med den riktiga stötdämpande paddingen. Varmt och bekvämt.
4. Om det regnar så är det regnbyxor som gäller. De får inte vara för oflexibla så att de hindrar tramprörelsen. De måste också gå att dra åt runt vrister och vader så att de inte fastnar i kedjan.
Ett alternativ till klassiska regnbyxor är rainlegs, ett slags halva byxor som täcker halva främre benet från midjan och över knät. Smidiga om det inte regnar så mycket eller bara skurar. När de inte behövs är de enkla att rulla upp och fästa runt midjan. Det finns också regnshorts.
Det bästa sättet att slippa bli blöt om rumpan är att montera på stänkskärmar både fram och bak. Mest effektiva är såklart stänkskärmar som täcker nästan halva hjulet, men det finns även den så kallade "assavern", en lite skärm som enkelt monteras under sadeln och skyddar mot det värsta stänket. Inte optimal, men en billig lösning för racern på sommaren kanske.
Det går att förstärka värmen och vindskyddet av benen genom knän- eller benvärmare. Dock tycker jag att dessa gör sig bäst under vår och tidig höst när man kör med korta tights och behöver kunna förstärka klädseln tidigt på morgonen, men kunna ta av dem när det blivit varmare.
Accessoarerna
Bara för att överkroppen och benen är skyddade så innebär det inte att man inte fryser. Precis som vid löpning så tycker jag att det är accessoarerna som gör den största skillnaden. Vi börjar uppifrån.
Huvud och hals
Huvudet ventilerar ut mycket överskottsvärme, men det gör också att man kan öka värmen i kroppen genom att hålla huvudet varmt. Samma sak gäller för halsen. Ansiktet utsätts för fartvinden och köldeffekten kan ge frostskador på huden. Genom att täcka över öronen ordentligt kan man också slippa mycket av vindljudet, som jag tycker är lite tröttande i längden.
Jag gillar inte att ha det dragigt runt hals och öron, så därför använder jag mig ofta av en buff som jag bär som en rånarluva. Sedan bär jag en mössa eller ett pannband på huvudet. Blir det ännu kallare blir det en vindtät balaklava som täcker större delen av ansiktet för att undvika frostskador.
För ytterligare skydd finns det hjälmöverdrag som gör det varmare runt huvudet. Blir det för varmt är det bara att skala av ett lager, dock inte hjälmen!
Huvudsaken |
Händerna
Fartvinden, tillsammans med att händerna är ganska inaktiva, gör ju att fingrarna snabbt kan bli väldigt kalla. På vintern måste därför handskarna vara vindtäta. Hur mycket foder de har beror på temperaturen. Dock får de inte vara för klumpiga eftersom man fortfarande måste kunna växla och bromsa.
Handskarna kan vara vanliga fingerhandskar eller så är de av "lobster"-modell, vilka många av de varmare handskarna är.
Handskarna måste duga att både växla, bromsa och fotografera med. |
Jag föredrar att ha vindtäta handskar så länge som det är torrt. Vattentäta tycker jag blir för täta, och jag som lätt blir varm om händerna blir då svettig. Och blöta handskar blir snabbt kalla och obehagliga. Om jag kan har jag med mig två par handskar för att kunna anpassa så att jag inte blir svettig om händerna.
Det finns ett par fingerhandskar från Etxeondo som har ett vindtätt överdrag i lobstermodell att dra över fingrarna. Mycket smidigt. Annars gillar jag handskarna från Gore, GripGrab och Sealskin.
Efter denna långa uppförsbacken var jag verkligen inte kall om händerna. |
Fötterna
På fötterna väljer jag sockar med långt skaft. Ull eller syntet varierar, men de ska vara av det varmare slaget. Min bästa lösning för att hålla cirkulationen igång i tårna är att ha ett par tåsockar med ett par tunna sockar över. Jag lägger också i en tjockare sula i skorna som isolerar och suger upp svett. Är man riktigt frusen finns det eluppvärmda sulor.
Många skaffar överdrag till cykelskorna. De finns i många modeller från vindtätt till vattentätt. Det är en bra och billig lösning om man vill cykla under vinterhalvåret. Dock tycker jag att det är bökigt att ta på och av, och använder man dem mycket så slits de. Jag upplever också att jag blir otroligt svettig, och därmed blöt, om fötter och vrister. Jag tycker därför att detta är en bra lösning under vår och höst när man snabbt vill kunna förstärka eller lätta på klädseln.
När jag vet att det kommer att vara kallt hela dagen så föredrar jag ett par riktiga vintercykelskor. De ger värme och skydd för fötter och fotleder, och de är lika lätta att ta på sig som en vanlig sko. Självklart en större investering, men kan löna sig i längden om man vill kunna cykla regelbundet hela vintern. Jag har ett par från Northwave som jag är otroligt nöjd med.
För att inte bli kall om tårna ser jag till att inte spänna åt skorna för hårt, särskilt inte de främre spännet. Det, tillsammans med att röra på tårna och hålla cirkulationen igång, gör att jag inte drabbas av istappar till tår.
Behov av cykelstövlar... |
Att synas
På vintern blir det aldrig riktigt ljust, och därför är det viktigt att se till att man syns, både i dagsljus och i mörker. För det första tycker jag att man ska välja färgglada kläder i en ljusare färgskala.
Sedan måste man ha bra belysning som verkligen syns, och man måste slå igång den! På min landsvägscykel har jag riktigt stark belysning från Exposure fram och bak. Cyklar jag landsväg tänder jag mitt baklyse redan någon timme innan det börjar skymma. Framlyset tänder jag också på lägsta effekt för att trafiken ska se mig ordentligt. Ibland har jag ett extra baklyse som jag fäster i jackan eller på ryggsäcken, och ska jag cykla i mycket trafik har jag denna i en blinkande mode. Fram är det förbjudet att ha blinkande ljus, men för att förstärka så har jag en extralampa som jag monterat på hjälmen.
Sist så är reflexerna viktiga. Dock måste man veta att reflexer måste belysas för att de ska ha någon effekt! Eftersom de mänskliga ögat reagerar på rörelse så tycker jag att reflexerna framförallt bör placerar på kroppsdelar som rör sig. När det gäller cykling så är det ju fötter, vader och knän i första hand, och till viss del huvudet. Bra cykelkläder har sina reflexer där, men det är ändå klokt att komplettera med reflexband runt vristerna och reflexer på överkroppen. Tänk dock på att reflexvästen inte har så stor effekt bakåt och den hamnar under en ryggsäck...
Julgranscykel! |
Sedan får man inte glömma att det är obligatoriskt att ha reflexer på cykeln. Jag har däck med reflexrand på sidan, och så har jag monterar reflexpinnar på ekrarna. Mycket effektivt för att synas från sidan.
Jag kommer senare med ett separat blogginlägg om just reflexer och belysning.
Snart kan jag klä mig så här igen. |
Det finns lite andra knep att hålla värmen också. Se till att ha energi i kroppen. Drick en kopp varmt te eller kaffe direkt innan du beger dig ut. Värm upp inomhus så du nästan börjar svettas. Smörj in dig med liniment. Ha med en liten termos med varm dryck. Var glad!
Jag cyklar oftast inte så långa rundor nu på vintern. På sommaren känns det nästan onödigt att sticka ut på en en-timmesrunda, men nu tycker jag att det är helt OK. Vill jag träna mer kan jag sätta mig på trainern efteråt.
Det var allt för denna gången. Nu får vi hoppas på bra cykelväder!
Att allt måste färgmatcha är en sådan självklarhet att det inte ens behöver nämnas.
SvaraRaderaFast dock anser jag att man iaf måste vidtala att minst 2st olika sportdrycksfärger är ett måste i ett välfyllt skafferi ;)
Ja, det där med cykelstil blir nog ett eget blogginlägg :))
RaderaFärgmatcha???
SvaraRaderaJag kan aldrig bli cyklist, det hör jag! ;-)
Haha, du kan få gå en kurs hos mig ;-)
Radera