27 december 2014

När snön kom till byn

I natt kom snön till byn. Inte några mängder, bara 5-10 cm, men tillräckligt för att bli väckt 04:30 av snöplogen. Bestämde mig för att ta en fotopromenad på Billingen för att fota snötyngda granar i gnistrande sol. Väntade och väntade på att solen skulle orka fram, men vid halv tio gav jag upp och började traska upp mot Billingen ändå.


In mot Rhododendrondalen



Plogat upp för Strupen idag

Funderade på om jag skulle ta Lila Milen, men då jag såg att det var spårat i början så visste jag inte hur långt jag skulle behöva gå och undvika att trampa i spåret. I stället valde jag det röda MTB-spåret igen. Såg spåren efter tre cyklar i början, men snart vek de av åt ett annat håll och jag var ensam på stigen. Nja, jag var åtminstone första människan som gått där idag.

Dimmigt uppe på berget, men de hade hunnit preparera spåren

Fast jag föredrar stigarna


Spåret vindlade mellan granarna. Inte så mycket snö här inne i skogen, men tillräckligt för att dölja de frusna vattenpölarna. Isen höll inte alla gånger... Gick i mina Icebugs Certo BUgrip. Inte för att jag behövde metalldubb inne i skogen, de gjorde bara nytta på de plogade asfaltsvägarna, utan för att det är en bra sko i snö. Den har en ganska bred sula som ger en stabil plattform. Särskilt skönt när man inte riktigt ser vad som finns under snön. Skon är också bred i framfoten vilket min fot gillar eftersom foten och särskilt stortån kan jobba naturligt. Jag har tydligt märkt att jag får mer ont i foten av skor som är smala i framfoten och har rak läst.



Solen kämpade och kämpade för att bryta igenom dimmtäcket, men den lyckades bara temporärt. Solen blev aldrig så stark att den började värma, så som den gjorde på juldagen. Men det var vindstilla och runt -5 grader så jag klagade inte.

Försiktigt tittar solen igenom dimman


Jag förstår att många längtat efter snön. Många har sett fram emot att åka skidor, pulka och skoter, och att det blir ljusare. Men jag måste erkänna att jag tyckte bättre om stigarna igår, när de var frusna och pudrade med lite florsocker. Så fina och lätta att gå längs. Nu blir det lite tyngre. Nåja, bra träning för rumpan...

Vintersol





1 kommentar: