18 januari 2015

När lycka är...

När lycka är att solen skiner. Att dra på sig de löparkläder som jag brukade ha för nästan två år sedan. Min tröja och väst som fungerade perfekt genom hela vintern 2013. Benvärmarna som värmde mina vader och fotleder. Snöra på sig ett par vanliga asfaltsskor med skön passform och dämpning. Pannband och buff.

Kliva ut genom dörren och känna solen i ansiktet. Att gå en liten bit för att känna på benen, och sedan börja SPRINGA! Trampa i makligt tempo. Känna hur pulsen ökar. Oj, 160 slag/min... Vem bryr sig? Känna att benen känns bra redan från första stegen. Inte någon smärta runt knän och lår på grund av brist på belastande träning. Lite känning i höftböjaren, men det går strax över.

Springer min bana på knappt 1,5 km runt i kvarteren. Lite isigt på marken där solen inte hunnit värma. Varmt blir däremot mitt ansikte. Tar av mig buffen. Benen trummar på. Pulsen ökar ytterligare. Inte något snack-tempo här inte. Konstigt nog ökar inte farten... Men jag SPRINGER!

Foten mår så bra så. Ingen smärta någonstans. Skorna känns bra. Trampa, trampa. Upp och fram med höften. Stolt hållning och titta högt. Solen värmer. Går ut på tredje varvet. Bestämmer mig för att springa 5 km, och sedan gå sista biten.

Pulsen stiger ytterligare. Lite motvind, men solen värmde mer. Klockan piper för 5 km. Fortsätter en liten bit till bara för att det var så skönt. Övergår sedan till att gå. Skönt att sträcka ut ben och höftböjare. Ingen smärta under hälen. Vaderna känns mjuka. Kinderna blossar. Energin bubblar inombords.

DETTA ÄR LYCKA!


9 kommentarer:

  1. Peter Lindmark18 januari 2015 13:29

    Härligt! Kanske hjälpte skogspasset till?
    Jag tror man absorberar jordens styrka lättare om man springer terräng...
    men jag tänker nog lite väl mycket ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att gå i skogen hjälper verkligen :)) Den knöliga stigen stärker alla små och djupa muskler i vader och fötter. Tröttar ut musklerna på kort sikt, men gör att jag kan springa på lång sikt. Kommer dock att hålla mig till att springa på slätt och snällt underlag än så länge. Men långa skogspromenader är ett måste varje helg :)) Där finns kraften!

      Radera
  2. Åh, vad glad jag blir för din skull...!! :-)))
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3 Och det bästa är att det nu efteråt gör mindre ont än vad det brukar göra på kvällen :))

      Radera
  3. Svar
    1. Sorry att jag inte kom upp och tittade på dina framsteg...

      Radera
  4. Grattis. Roligt att höra att det blir bättre! /J

    SvaraRadera