20 oktober 2013

Långpass i regn

Jag har inte sprungit något långpass sedan Lidingöloppet. Och med Borås 6h som närmar sig med sjumilasteg så kunde jag inte längre smita undan. Ute regnade det och termometern visade +3 grader. Jaja, det är bara att bita ihop.

Men när jag väl kom ut så märktes knapp regnet, och luften kändes ganska mild trots allt. Det skulle nog kunna bli en trevlig tur ändå. Och när jag såg korna som stod och kurade under träden så kändes min tillvaro i gore-tex och mössa riktigt behaglig.
Korna gillade inte heller regnet.

Sprang upp Rånnavägen. Den löper längs Billingens sluttning. Eftersom det mest är lövskog där såg står sluttningen bildligen i lågor. Vackert, vackert, vackert. Sprang med kameran i handen och det blev stundtals täta fotostopp.
Billingen "i lågor"


Hösten är till för eftertanke

Här cyklar jag på sommaren, men vägen duger också till att springa på.

Fin utsikt från Billingesluttningen och Rånnavägen


En stolt ek

När jag kom fram till Säter-vägen efter drygt 7km så kändes det riktigt bra så jag svängde vänster istället för att återvända hemåt. Jag hade inte ätit någon frukost. Inte heller hade jag med mig något vatten eller någon energi. Vid Säter kyrka smet jag in på kyrkogården och drack mig otörstig ur kranen. Gott! Svängde sedan av mot Stöpen och fortsatte vidare mot Ulvåker.
Vem bor här?


En praktfull allé


Säter kyrka. Här kan man dricka vatten


Stolt tjur med sitt harem i bakgrunden. Kanske lystrar han till namnet Mats?


Tänker ni på små samhällen norr om Skövde, eller på något annat när ni läser dessa skyltarna?

Innan jag kom fram till Ulvåker tog jag av mot Fjället. Då var det bara 11 km kvar. Flåset kändes OK, men kroppen började bli lite stel. Knät var inte riktigt på humör. Vid ca 16 km tog jag en liten kissepaus och passade på att stretcha lite.

Nypon


Röda saker i ett träd. Någon som vet vad denna busken heter?

När jag väl var hemma och slutade springa gjorde högra knät vansinnigt ont. Samma problem som jag haft i fler år, så jag är egentligen inte särskilt orolig, men det är irriterande. Övriga kroppen kändes egentligen alldeles för stel för att ha sprungit såpass kort. Hmmm...

Rundan slutade på ca 26km. Jag hoppas klara av ungefär det dubbla i Borås, men vi får se hur kroppen känns. Jag behöver få till ytterligare några längre pass.













1 kommentar:

  1. Jag är verkligen jätte kass med långpass NU! måste få till ett par st innan Borås! Underbara bilder även du hittar massa små guldkorn på vägen...

    SvaraRadera