05 oktober 2014

20 år sedan...

Idag är det 20 år sedan jag lämnade Sverige för att åka ner med BA03 till krigets Bosnien. Ung och oförstörd. Nyfiken och orädd fänrik. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, men nyfikenheten och att vara orädd har jag nog behållit. Däremot har jag lärt mig en hel del om livets grymma och goda sidor. Och jag har besökt många andra länder i kris och ofred.

Lite bilder från vardagen i en helt annan tid... Tack till alla er som delade denna vardagen med mig.










Mitt hem under 6 månader


6 kommentarer:

  1. Ödmjuk inför allt du varit med om, du starka kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)) Men jag är mer imponerad av alla andra som som överlever den civila världen och familjepusslet. Sådant tycker jag verkar vara svårt och farligt ;-)

      Radera
  2. Jobbade som utrikesreporter under Bosnien-kriget men var aldrig där under själva kriget. Däremot gjorde jag ett längre program som vi kallade Sarajevo år 0, dvs det första nyåret efter krigsslutet 1995. Det var en resa jag aldrig glömmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Själv kom jag aldrig till Sarajevo, men körde igenom Mostar en gång. Nu i efterhand känns det ganska skrämmande att Europa hade en såpass allvarligt krig på hemmaplan. Något sådant får aldrig hända igen.

      Ha det gott!

      Radera
  3. Hej Annelie!
    Såg ditt namn på resultatlistan från Munkastigen och funderade länge på om det var samma Anneli som jag träffade för cirka 20 år sedan. Och idag när jag snubblade in på din blogg var jag tvungen att söka massa för att finna denna sista ledtråd. Camp Oden - hem ljuva hem! Jättekul att läsa om dina äventyr! Kul att se att fler är ute och rör på sig. Själv är jag fast i multisport-träsket sedan ett par år.

    / Theo Öjerteg

    SvaraRadera
  4. Tyckte det var ett bekant ansikte på bilderna :) Trevligt att se så många gamla minnen!

    SvaraRadera