20 oktober 2014

Rehabben fortsätter: Stötvågsbehandling och gurkmeja

Idag gjorde jag min tredje stötvågsbehandling. För er som inte testat detta kan jag meddela att det gör ONT. Jag ligger på britsen och försöker tvinga benet att slappna av så att foten inte börjar sparka bakut. Under några minuter är jag helt utelämnad åt någon annan, och det enda jag kan göra är att bita ihop och uthärda. Efter behandlingarna har jag känt mig alldeles matt och nästan kallsvettig.

http://ahfysiopraktik.se/

Jag får min behandling av Lena på Massage och Muskelbehandling. På hemsidan beskrivs stötvågsbehandling på följande sätt:

Terapiformen utvecklades först för behandling av njursten, men har nu bevisats effektiv även mot smärttillstånd i kroppens leder.  Via en lättanvänd applikator som via tryckluft genererar stötvågor in mot centrum av smärtan. Kroppen reagerar med att öka den djupa cirkulationen i smärtområdet. Kroppens läkningssystem sätts igång på nytt med nyorganisering av nervändar, frisättning av kroppseget morfin m.m. Det finns flera teorier bakom detta. En teori är att behandlingen ger en inflammatorisk process, vilket gör att kroppen svarar med att öka den metaboliska aktiviteten i smärtområdet. Detta stimulerar den läkande processen. En annan teori är att stötvågorna bryter ner ärrvävnad och möjlig kalk i muskelfästen.

Det är inte någon mirakelkur, men jag har märkt en viss förbättring och ska ta 1-2 behandlingar till innan vi tar ett lite uppehåll och låter kroppen ta hand om problemet.


Det är inte bara mitt cykellyse som lyser upp i höstmörkret

Utöver stötvågsbehandlingen har jag märkt att genom att rulla en golfboll eller liknande under foten och under hälen så kan jag hålla smärtan under kontroll. Att rulla en hård boll under hälen är förvisso duktigt smärtsamt, men efter en stund brukar det ge med sig. Det ger resultat i längden.

Jag är fortfarande stel i baksida lår, rumpa och ländrygg. Jag är övertygad att detta hänger samman med min plantar fasciit. Hönan eller ägget är däremot oklart. Det finns studier som pekat på sambandet mellan stela hamstrings och plantar fasciit. Jag märker resultat när jag är flitig med att stretcha hela baksidan; från nacken till vaderna.

Lite hinder får jag väl fortfarande räkna med, men det går att ana vart stigen är.

De rehabövningar jag har syftar till att stärka upp sätes- och coremuskulaturen. Utöver dessa har jag också börjat köra excentriska tåhävningar lite mer flitigt. Dessa stärker vaden, häl- och fotsenorna, men stärker även muskulaturen i fotleden. Jag har nog stukar vänsterfoten ett otal gånger så den är ganska instabil, och den har ju inte blivit starkare av att jag haltat runt hela sommaren. Jag försöker bli flitigare med olika balansövningar för foten också. Lite svårt när jag sitter i kängor hela dagarna...

Jag har även börjat läsa om det finns några naturläkemedel som kan hjälpa läkningen. Jag har börjat blanda nypon, ingefära och gurkmeja i morgongröten. Det är för tidigt att avgöra om det har någon effekt, men det har inte skadat.



På det stora hela börjar det iallafall kännas som om det går åt rätt håll och att jag hittat vad som förvärrar smärtan och vad som minskar den.

I lördags kunde jag därför sticka ut och springa. Det blev ca 7 km längs smala stigar i Karstorpsområdet. Foten mådde utmärkt och protesterade bara lite lätt när underlaget blev riktigt knöligt och tvingade mig springa på skrå.



På lördag kommer jag däremot utsätta foten, och resten av kroppen, för ett test. Då blir det ca 25 km traillöpning i skrattempo.



4 kommentarer:

  1. En bärande våg av glädje från mig att du funnit en trend åt rätt håll! Golfboll påminner om djupmassagen jag kört - leaves you breathless i ett litet tag men lindrar ändå.
    Jag har haft tidigare haft - och faktiskt kunnat framkalla ett fotledsproblem genom en stretchövning för vaden som jag nu aktar mig för. Det rör sig om den där man sätter fotbladet mot hjulsidan på en fräsig sportbil (eller en vägg) och trycker emot. Men från att ha varit stretchmotståndare har jag faktiskt på senare tid infört några övningar för benen - även framsidan. Och det var ju länge sedan det var särskilt stelt och ömt i mina apostlahästar.
    25km trail-skratt låter härligt!

    SvaraRadera
  2. Håller tummar och stortår för att foten håller och att lördag inte blir en pina!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att lördagens pass jagar skiten på flykten en gång för alla!

    SvaraRadera
  4. 30 km skrattrail gick faktiskt ganska bra. Foten var självklart öm efteråt, men den var även skrattmusklerna i benen ;))

    SvaraRadera