23 november 2013

Varför jag inte springer ultraintervaller idag

Lyckades tydligen på något sätt publicera detta inlägg redan när det var på det första utkaststadiet, så jag är redan avslöjad.


Nej, det blev inga jogg-ultraintervaller för mig idag. Och det var inte meningen att det skulle bli det heller. Jag har kört ultraintervallerna vid två tillfällen förra året, och klarade då alla åtta utan större problem. Så jag har inget att bevisa för mig själv längre. Funderade ett tag på om jag skulle köra någon variant som t.ex. 4x20km med start var 6:e timme.

Varför vill jag då inte springa ultraintervaller? Det finns ett enkelt svar; jag tycker inte att jag får ut någon träningseffekt av dem. Jag har tänkt tillbaka och tittat igenom min träningsdagbok och sett att jag snarare blivit generellt sämre och kroppen känts tyngre efter mina ultraintervaller, och då handlar det inte om återhämtningsveckan. Jag har inte drabbats av skador under intervallerna så tillbakagången, eller bristen på utveckling måste bero på något annat.

Långa långpass ger mig bäst träningseffekt

Den träning som jag märkt mest påtaglig positiv effekt av är långa långpass eller ultrapass. Efter ett sådant träningspass eller ultralopp har kroppen känts lättare och starkare. Det var väldigt tydligt efter Borås 6h. Men under ultraintervallerna så springer man ju 80km. Det är ju jättelångt! Varför får jag inte samma känsla då?

Om man läser om HADD eller annan lågpulsträning så rekommenderas det att man ska vara ute i minst 90 min för att få någon effekt på mitokondrienivå. På ett långt långpass är jag ute minst 3 timmar, men under ultraintervallerna springer jag bara i drygt 60 min åt gången. Förvisso 8 gånger, men det blir ändå inget långpass per definition.

Så även om jag springer mina intervaller i lågpulstempo så är jag ute för kort tid för att få önskad effekt. Men för att orka alla 8 intervallerna måste jag hålla så pass låg fart att jag inte heller får någon effekt på mjölksyratröskeln. Så jag blir varken uthålligare eller snabbare.

Men kan man få ut någon positiv effekt av ultraintervallerna då? Självklart kan man det. De är jättebra när det gäller mental träning och för att träna näringsupptag. Jätteviktiga faktorer om man har ultra-ambitioner. Och det är faktorer som är svåra att träna under andra förhållanden. Men eftersom jag inte haft några större problem med just det på de tidigare ultraintervallerna så känns det onödigt att offra min spirande form bara för att träna huvudet och magen.

Ledtråd till vad jag gjorde istället...

Så det är därför jag valde att inte springa ultraintervallerna. Istället fokuserade jag på sådant som jag vet ger positiv effekt på kropp och knopp.

Hur gick det för dem som sprang? Titta här!

Ni som sprungit ultraintervaller; hur har ni upplevt träningseffekten av dem?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar