03 oktober 2015

Blogginlägg med rubriker ur kvällspressen

För att fånga läsarna måste ett blogginlägg ha en spännande rubrik, precis som löpsedlarna för kvällspressen. Men när rubriken lovar större än vad inlägget kan leva upp till så blir det lite patetiskt. Är bloggens statistik viktigare än budskapet den ska förmedla?

Yta

Jag följer inte så väldigt många bloggar, men ibland så dyker jag ner bland de bloggar som finns på jogg.se. Här började jag stöta på just detta med, enligt mig, missledande rubriker. Det var här som jag började inse att jag faktiskt tappade intresse för att följa vissa bloggar. Det berodde dels på just detta med rubriksättningen, men också språket och layouten. 

Vissa bloggar är väldigt "stimmiga" med mycket reklam, animeringar och grälla bakgrunder. I andra stör jag mig på språket, och då särskilt särskrivningar. Vissa bloggar är snygga och språkligt bra, men texten är skriven som ett enda långt stycke, vilket gör det svåröverskådligt. Och när jag hittar en snygg och trevlig blogg så är den om ett ämne som jag inte är intresserad av... Om jag känner bloggförfattaren så kan jag ha visst överseende, men annars går jag oftast vidare. När utbudet av bloggar är så stort så är det lätt att hitta en ny.

Djup

Jag känner mig lite som en "blogg-snobb", och jag tror absolut inte att jag har en optimal blogg eller språk. För mig är det dock inte jag själv eller bloggens statistik som är i fokus, utan mina trogna läsare. Jag vill inte lura dem med rubriker som lovar stort, men håller smått, bara för att fånga fler läsare. Det tror jag snarare att jag förlorar på. Heller 10 läsare som läser hela inlägget än 100 som slutar efter första stycket.

Eller vad tycker ni!

Helhet

4 kommentarer:

  1. Haha, om jag på något sätt ska kritisera din blogg. Så är det ibland mer bilder än text att bläddra igenom. pm man nu tycker texten är viktigare.
    MEN då dina bilder är så fantastiskt bra, så gör ju inte det något.
    Så fortsätt du, så fortsätter jag att läsa och titta på bilderna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack, måste ju tänka på de icke läskunniga också ;-)

      Radera
  2. Jag har aldrig tänkt så (tror jag?) Jag försöker få rubriker att spegla innehållet. Ibland lyckas jag nog bättre, ibland sämre. De flesta som bloggar är trots allt inte utbildade journalister/skribenter och materialet blir därav varierande. Men det betyder ju inte att inte alla får skriva. :-)

    Men jag kan hålla med om att det finns rubriker som till 100 % är rena rama skvaller-nivå. Tack och lov är det inte så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bloggare ska inte behöva vara utbildade skribenter för att skriva, och genom att skriva ofta blir man faktiskt bättre på att använda språket i skrift. Tyvärr är det många som är riktigt dåliga på det i största allmänhet. Har man ett dåligt talat språk (och då menar jag inte att man är dålig på svenska, utan att man har ett "fattigt" språk/ordförråd) så kan man komplettera det med sitt kroppsspråk. Har man däremot brister i det skrivna språket så blir det väldigt avslöjande och "naket". Jag tror att alla kan träna upp sig i att kunna uttrycka sig bättre i skrift. Ett personligt brev i en jobbansökan bör inte se ut som en shopping-lista...

      Sedan behöver nog alla lära sig lite mer om journalistik, källkritik mm. Inte för att bli en journalist, utan för att bli en bättre konsument av media. Men det är en helt annan sak... ;-)

      Radera